Zonnebloemen

Wat woorden zonder meer (oefening baart kunst?)

Enkele voornemens: vanaf 2012 maximaal 4 expresso’s per dag, nooit meer melk kopen met plastik sluitdopjes, altijd en overal de wc-bril afkuisen (ook als ik hem niet zelf heb bevuild: wie een stront werpe voor een ander etc)

Ik wil alles wat ik ooit geschreven heb bijeenschrapen en door een worstmachine persen. Saucisse esquisse, te serveren met een blokje gestoofde rooie kool en een deftige tokaj. Of er een grote omelet van maken. Ik word sterrenkok. In de jury zitten de gevestigde waarden van ons literatair taalgebied, bestaand uit omhooggevallen leraars, omlaaggevallen academici en aanmodderend spatbordtalent.  “Dat noem ik geen literatuur meer,” zegt de eerste, “te veel doorbakken, te weinig substantie. Ik mis personages en plot. Te zelfreflexief, te metanarratief.” Maar tegelijk zit hij wel te eten, de kleine vreter, hij vreet al mijn zinnetjes op, dept zijn kin af met een A4-afdruk van dit eigenste verhaal.

Eigenlijk is alles wat ik doe een metafoor nemen en die pastagewijs om mijn vork opkrullen tot een hapklare krulspeld. Ik had me willen voornemen om bij aanvang van 2012 geen metaforen meer te gebruiken. Gewoon de heuvel af en zonder krukken de nacht in. Hou ik nog iets over? Ik bedoel: hou ik nog iets wezenlijks te vertellen over? Poëzie begin ik ook te verleren. Ik heb er het geduld niet meer voor. Ik wil werken aan een nieuwe verhaalvorm; iets wat spitser en korter is dan een kortverhaal, minder dwingend maatschappijkritisch dan de column, minder lauwe-melkachtig fait divers dan het cursiefje. Een uitdaging voor onze hyperlinknerveuze muisvinger. Een pauze, een stasis in de tijdstroom. Een digitaal plaklint voor onze vliegenpotenwimpers.

Standaard

Geef een reactie

