Zonnebloemen

Uit een litanie

(vert. van “From a Litany”, Mark Strand)

In een open veld lig ik in een put die ik ooit spitte en ik prijs de hemel.
Ik prijs de wolken die lijken op longen vol licht.
Ik prijs de uil die me wil bewonen en de valk die dat niet wil.
Ik prijs de razende muis en het geduld van de wolf.
Ik prijs de hond die onder de mensen leeft en nooit een van hen zal zijn.
Ik prijs de walvis die leeft onder koude lakens van zout.
Ik prijs de formaties van kwallen, de gewelven van koralen.
Ik prijs de geslotenheid van deuren, de openheid van ramen.
Ik prijs de diepte van kleerkasten.
Ik prijs de wind, haar rijzende generaties van lucht.
Ik prijs de boom op wiens takken de Haan van Portugal en de Haan van Polen zullen pronken.
Ik prijs de palmbomen in Rio en nog andere die zullen groeien in Londen.
Ik prijs de tuiniers, de wormen en de kleine planten die elkaar zullen prijzen.
Ik prijs de zoete bessen van Georgetown Maine, en het lied van de witkeelgors.
Ik prijs de dichters van Waverly Place en Eleventh Street, en de man wiens botten verkleuren tot donker smaragd wanneer hij zich opricht in de wind.
Ik prijs de klokken die in één dag jong of net oud maken.
Ik prijs elke vorm van schaduw, of ik haar nu zie of niet.
Ik prijs alle daken, van het waterig dak van de vijver tot het scheef dak van het gemeentehuis.
Ik prijs hen die van hun lichamen ambassades van vlees hebben gemaakt.
Ik prijs de mislukkingen van hen met ambitie, de auteurs van blaadjes en boekjes over niets.
Ik prijs de maan die mannen laat lijden.
Ik prijs de zon en loof haar.
Ik prijs de pijn van hergeboorte en het genot van verval.
Ik prijs alles of niets want dingen zijn prijsloos.
Ik prijs mezelf voor de manier waarop ik een spade gebruik en ik prijs de spade.
Ik prijs deze lof die me herboren zal laten worden.
Ik prijs de ochtend die me met zon bestraalt.
Ik prijs de avond wiens zoon ik ben.

Standaard

Geef een reactie

