Zonnebloemen

x en y

x-en-y

 

 

 

 

 

 

 

ik zie ze voor mij
ze zijn apart en samen
alsof ze door een
telekinetisch mirakel
schijnbaar toevallig
aan eenzelfde tafel zijn beland

ja, ik zie ze nu echt
duidelijk voor mij
hij en zij
x en y
een vergelijking met twee onbekenden,
een breuk waarvoor Q, ons reëel getallenstelsel,
weinig tot geen uitkomsten biedt

de vraag is: wie doorbreekt de stilte
wanneer elke nieuwe zin
door het raam valt
als een baksteen

ik zie ze duidelijk voor mij
hij en zij
x en y
veel valt er niet te zeggen
als je elkaar niet kan oplossen
veel wordt er niet geglimlacht
als je gebit in een cocktail
op sterk water ligt

Wat moet er toch gebeuren
om ons uiteen te drijven?
een wolvenplaag
een tektonische hinderlaag
een schroef van een neergestorte tupolev

hoekjes van het viltje pulken
de vlekken op de tegels tellen
draaien met het glas
tot het bier vlak wordt als honing
ja, dat wel,
de een naar links, de ander naar rechts kijkend
de oren en niet de ogen loodrecht tegenover elkaar
egyptische profielen van zwijgzaamheid

denk je aan wat je gaat zeggen
terwijl de ander spreekt?
of denk je al aan straks
aan de bedcompositie
beiden knus in foetushouding
als de helften van een opengesneden appel
je hart een half klokhuis
(erg pittig is het nooit geweest)

niemand kan de woorden uitspreken
om er een eind aan te maken
de arm die ik over je schouder sla
is een vierkantswortel
maar ondanks alles blijven we
ondeelbaar en onverdeelbaar

we gebruiken nooit de woorden wij en ons,
het gaat altijd over straks en vanavond maar nooit
over vandaag
de enige constante is het toiletbezoek,
ik ben even naar het toilet,
waarna je je handen wast,
in de spiegel kijkt,
en je laatste woorden lipleest,
ik ben zo terug
zeg het
zeg het zo
zeg ik ben even naar het toilet,
ik ben zo –

terug samen,
toevallig,
schijnbaar uit het niets,
aan eenzelfde tafel beland.

Standaard

Geef een reactie

